joi, 15 martie 2012

Descoperiri după o zi de marți, la gimnastica mintii 6-8 ani

După câteva jocuri de atenție, memorie vizuală, gandire logică, ne-am apucat de amestecat făină, sare cu apă. Am frământat cu mare entuziasm aluatul destinat să se transforme în figurine vesele, care după alte etape de lucru vor deveni magneței de frigider.
Invățăm lecția lucrului în etape, a recompensei amanate. Aflăm că unele acțiuni au nevoie de timp si de planificare. Ne bucurăm de fiecare rezultat pe rând și ne obișnuim să amânăm bucuria și aprecierea părinților pentru produsul final.

Putem să luăm acum acasă ce am lucrat? (adică figurina din aluat moale, care are nevoie de cateva zile să se usuce, să se întărească). O întrebare care poate însemna ”Pot să obțin lauda si aprecierea părinților, bunicilor pentru ce am făcut acum, imediat?”
Descoperim cum o activitate amuzantă, care ne place, poate aduce beneficii neașteptate în aspectele mai ”serioase” ale vieții și cerințelor tot mai solicitante ale copiilor.
Frământăm bine, strângem aluatul în pumni cu putere, îl apăsăm, îl răsucim, îl bătucim...  E ca o gimnastică pentru mâini. Asta ne ajută să avem degețele mai puternice, mișcări mai sigure...
Replica unei fetițe din grup a completat cu un ton plin de entuziasm cele spuse de mine  O să scriem mai frumos și o să luăm note mai bune la școală!
Copii sunt înțelepți! Ei descoperă rapid legătura dintre gimnastica degețelelor și gimnastica minții. E nevoie doar să le oferim posibilitatea de a experimenta. Astfel, le susținem dezvoltarea armonioasă.
Câteva lucruri demne de reținut și practicat:
1.       Copiilor le place să se murdărească! Oferiți-le periodic ocazia de se simți eliberați de grija păstrării, mâinilor sau hainelor curate. Organizați din când în când activități în care să le fie permis acest lucru – jocul cu lut, cu nisip, cu pământ, cu acuarele. Puteți să plantați flori în ghiveci sau în grădină, să pregătiți impreuna o prăjitură, sa implicați copii în prepararea unui fel de mancare, activități care presupun folosirea unor ustensile. Sunt activități care pot fi realizae de la vârste cât mai mici, In egală măsură, de fetițe și băieti.  Vor fi mai receptivi la situațiile în care le solicitați să fie atenți să nu se murdărească.
2.       Copiilor le place să facă gălăgie. Organizați din când în când un timp și spațiu care să le permită să își satifacă nevoia de a elibera energia în acest fel. Dacă vor să lovească diferite obiecte pentru a face zgomot încercați să ”dialogați” prin sunete, creați împreună un ritm, o melodie.  Vor fi mai receptivi la situațiile  în care le cereți să facă ceva în liniște și concentrare.
3.        Pregătirea pentru scris se poate face de la varste mici, în forme atractive pentru copil. Începand cu jocurile de manipulare și construcție, pana la implicarea în activități practice – modelaj, decupaj, colaj, origami, jocuri de miscare, jocuri de echilibru și coordonare (jocuri cu mingea, alergare, sărituri peste obstacole, diverse jocuri de aruncat și nimerit o țintă, gen popice, badminton).  Sunt activități care au efecte complexe și globale în planul dezvoltării.
4.       Activitățile practice realizate împreună cu părinții susțin dezvoltarea emoțională a copilului. El se va simți iubit necondiționat. Și asta e primul lucru de care are nevoie pentru a crește, pentru a-și dezvolta potențialul, pentru a se simți valoros și capabil. să nu uităm că joaca si activitățile realizate împreună cu copiii se regăsesc pe lista metodelor de eliberare a tensiunilor și stresului cotidian. Oricat de obosiți am fi, după astfel de momente ne simțim plini de energie și zambet.
Acestea sunt doar cateva exemple care mi-au venit în minte. Cert este că avem de unde alege activități distractive, alternative și complementare pentru activitățile bazate exclusiv pe cerința de a folosi creionul.
Deși ultimele două postări mi-au fost inspirate de ziua de marți, destinată grupei de 6-8 ani, am aflat deja că ele sunt apreciate și de părinții zilei de sâmbătă. Promit să revin cu postări speciale, inspirate de ziua de sambata.
Observ cum, concluzia acestei relatări despre înțelepciunea copiilor, s-a transformat în câteva recomandări pentru părinți.  Recunosc, mi-ar plăcea să aflu dacă părinții, care ne urmăresc sau ajung întâmplător pe blog, consideră binevenite aceste recomandări. Pentru că,  la Clubul copiilor SALT - urmărim să oferim repere și contexte variate pentru dezvoltarea copiilor, iar părerea părinților contează.
 Alis G – psiholog.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu